Partyzánské hnutí v Brdech - Čest a sláva hrdinům - Nezapomněli jsme

3. února 2011 v 18:44 | Nemáte také pocit, že strašně rychle zapomínáme na hrdinství brdských obyvatel? |  Brdy Třemšínsko
Václav Burle
Zimní Brdy se spoustou sněhu, kdy teploty klesaly i pod dvacet stupňů, nebyly pro hrdiny  bujující se zbraní v ruce proti německému fašizmu, žádnou procházkou rájem. Nejhorší nebyla jen ta zima,  ale především ta čistě bílá a neporušená peřina. V té byla vidět jakákoliv stopa. Dalo se z ní číst jak z knihy. Nebylo pouze gestapo, wehrmacht, české četnictvo, ale i agenti a přisluhovači, kteří i za malé výhody dokázali napáchat nepředstavitelná zvěrstva, škody.

Zkuste se vžít do té dávné doby a zamyslet se nad tím, jak by jste se zachovali vy. Pomáhali by jste, nebo by jste raději hráli role mrtvých brouků. Vzali by jste samopal a výbušniny a šli do akce???  Vypravili by jste se pod rouškou tmy s batohem s jídlem k partyzánům? Na fotografii je to uprostřed Brd pohoda, sluníčko svítí, hřeje. Ale tam někde v houštinách, v lomu, jsou oni. Oheň rozdělat nemohou, mají mokré boty, ošacení a kručí jim v břiše. Bez pomoci hrdinného obyvatelstva Brd by v žádném případě nepřežili. Važme si všech těch hrdinů, kteří nám všem pomohli vybojovat svobodu.....
Václav Burle
My vandrovníci, trempové, houbaři, botanici, zoologové, milovníci přírody, se často zastavujeme na místech, kde se ukrývali bojovníci za svobodu lidstva. Na Brdech je mnoho památníků, kde se, když procházíme v blízkosti, zastavíme, a dišputujeme o té hrůzné době. Není to zrovna tak dlouho, co jsme v mrazu usedli v jednom lomu pod horou, kde měl zázemí ruský partyzánský oddíl, rozdělali oheň a zavzpomínali. I houbaři se v nás nezapřeli.

HOUBY - Začali jsme přemýšlet, co,  a jak moc, houby pro partyzány znamenaly. Co myslíte? Byly důležitou součástí jejich stravy? Při dišputaci jsme se všichni shodli, že určitě ano. Kdyby nic jiného, tak nedostatek potravin, hlad, je musel přinutit si je každodenně alespoň přidávat do jídla. Dalším důkazem je, že lid tento dar lesa a luk, převelice dobře znal. Bohužel o sběru plodnic a následném sušení, přípravě, jak u partyzánů, tak i vojáků na frontách, moc nevíme. Zapomněli jsme se zeptat. 

Zamyšlení - Již od mladých let jsem se o partyzánské hnutí nejen v Brdech a v Podbrdí zajímal. Vždy jsem byl udiven, jak málo se o něm hovoří, píše, jak se informace, poznatky, zážitky, den ode dne propadají v propadlišti dějin. Zejména po příjemném setkání v jedné bývalé hájovně, v rodině, ve které všichni partyzánům a odbojářům pomáhali, jsem to konečně pochopil. Měli štěstí, nebo si dávali hodně pozor, že se na ně nepřišlo, nikdo je nezradil. Všichni toto hrůzné období okupace přežili.

Ono zas těch co se do odboje zapojilo, tak moc nebylo. Naopak, ihned v květnu 1945, ale i krátce před tím, se vyrojily snad stovky odbojářů, partyzánských pomocníků. Opak však byl pravdou. Je dokonce znám příklad, že jeden vytvořil skupinu občanů, kteří si vzájemně potvrzovali odboj. A tady prokazatelně vznikl ten okamžik, proč se mnoho o boji proti fašizmu nehovořilo, nepsalo. Jakmile by se začalo do všeho vrtat, tak by pravda začala vyplouvat na povrch.

Podbrdím se dokonce snad začal šířit strach. Nebojovníci, podvodníci, zápecníci, se dostali na funkce a vládli kraji. Hrdinové, partyzáni a jejich pomocníci se museli stáhnout do pozadí. Ti, kteří věděli, byli na pravdě Boží, ruští velitelé oddílů odcestovali a o většině z nich už nikdy nikdo neslyšel. Jenom tušíme co se v té době v SSSR asi dělo.

Nedávno jsem vyhledal potomky jedné rodiny a byl jsem překvapen první větou syna hrdiny. "Neříkejte a nikde nepište, že jsem o těch věcech s vámi hovořil já. Nepřeji si být jmenován!" Ty záležitosti z období II. světové, okupace, jsou mezi tamním lidem ještě asi hodně žhavé. Začaly padat jména, dokonce lidí, kteří ještě žijou, jak se až po válce zapojili do odboje a celý život s tímto pozitivním znamením neoprávně žili a jejich potomci ještě žijí. 

Všechna tato svinstva, zlořády, zkrásněla, vylepšila slova jeho matky. "Lidi, kteří partyzánům a odbojářům pomáhali, to nedělali pro metály, jakákoliv poválečná ocenění. Oni to dělali, protože byli vlastenci. Po celý život se při černých hodinkách, mnozí i četli knihy, povídalo o českých dějinách a tak nepřicházelo v úvahu, že by v našich zemích se na tisíc let mohli  roztahovat němčouři."

Pak začala jmenovat rodiny, o kterých se snad do dnešních dnů ani neví, že odboji a oddílům v lesích pomáhaly.  Nikdy o tom nemluvily, na poválečné slavnosti k pomníkům nechodily, do životopisů to nepsaly. V srdcích ale tito pracovití lidé věděli, že udělali vše co vůči národu museli udělat a také udělali. Naopak ti, kteří nehnuli ani brvou po válce vylezli z "ilegality" psáno hanlivě v uvozovkách, a začali si hrát na hrdiny, partyzány, odbojáře.  Není již čas je vyhledat a konečně jim poděkovat?     

*  *  *  *  *

Na počátku šedesátých let, vedl v Dobříši Klub českých turistů Tomáš  Čech.  Obrovský to nadšenec pro toulky přírodou a její velký obdivovatel. Každoročně, nejen v brdské oblasti, organizoval dálkové pochody, přejezdy hor,  a přemnoho dalších kulturních a poznávacích vycházek. Na jeho akce s nadšením přijížděly tisíce turistů z celé československé republiky.  Rovněž organizoval ve spolupráci se Sporturistem, ale i soukromě,  poznávací zájezdy do zahraničí. Ne ty co se celý den válíte na pláži u moře, ale naopak takové, kdy si musíte hodit tornu na záda a denně nachodit po horách desítky kilometrů. Přespávalo se pod širákem,  pod stany, na salaších.   Před zimou se všichni pak sešli na tancovačce, kde se promítaly diapozitivy ze společných toulek. Byla to přenádherná  setkání  přátel, turistů.

Naprosto výjímečný byl pochod po stopách partyzánského hnutí v Brdech. Tomáš znal přímé účastníky, pamětníky, a tak se procházelo místy, kde se to vše v době II. světové války odehrávalo. Na stromech ještě byly cedulky s označením těch nejdůležřitějších míst a příběhů, které se tam odehrály. Dnes již po těchto památkách není téměř ani stopy. Domnívám se, že to už bohužel nikoho nezajímá. Pro mladé lidi je to tak dávno, jako pro nás napoleonské války. Na školách se o partyzánském hnutí na Podbrdsku nemluví, státní a místní úřady to rovněž nezajímá. Chcete důkaz. Pomníku pod Kuchyňkou stále vévodí na textu partizán. Přes mnohá upozornění byla sice tabulka opravena, ale opět tam zůstalo to měkké i! Je potřeba ještě něco dodávat. V Rožmitále pod Třemšínem bylo otevřené nové muzeum. Kolik si myslíte, že tam bylo partyzánskému hnutí, historii, na kterou můžeme být všichni hrdi, věnováno místa?

Kraj pod Třemšínem, tou svatou horou, je i mým krajem. Náš rod zde prokazatelně existoval již na začátku 17. století. To je jeden z důvodu, abych vám všem nyní připomenul období II. světové války, partyzánské hnutí. Bez vaší podpory a konkrétní pomoci
to ale sám nezvládnu. Pomůžete mě popsat tyto události na Podbrdsku.....
Václav Burle
Jedna z obcí, která se zapojila do boje proti německému fašizmu. Poznáváte jí.....
Václav Burle
Kraj Podbrdský je  rozsáhlý a všude jedna vesnice vedle druhé. Tam žili a stále žijí stateční lidé, kteří v první polovině čtyřicátých let minulého století, každou chvilku po nocích, v létě i v zimě, podporovali statečné bojovníky nejen ty spadlé z nebe. Tajemné postavičky vycházely ze stavení, chalup, statků, aby přinesly potraviny a další potřebné věci. Mnozí - a nebylo jich málo - se aktivně zapojili do bojů, sabotáží. Mnohdy to bohužel neskončilo dobře.....

Poznámka I: Když se podíváte do současných turistických map do textových částí, tak tam o partyzánském hnutí, na rozdíl od těch z dob před sametovou revolucí, nenajdete až na malou výjimku naprosto nic. Je to normální? Je to přijatelné? Nezapomínáme moc rychle na hrdiny?

* * * VZPOMÍNKY PAMĚTNÍKŮ * * *
(vybráno z archívů měst a obcí Podbrdského kraje)

Dopis (22. 5. 1945), který je nadepsán: Slavným českým partyzánům  od parašutisty nadporučíka Vasilije Petroviče Majského. Vyjadřuji velkou vděčnost a vzdávám čest českým partyzánům města Rožmitálu, vedeným soudruhem Františkem Duškem. Poskytli nám neocenitelnou pomoc a podporu v těžkých dnech před revolucí a statečně bojovali za revoluce proti německým banditům. Sláva českému národu a jeho nejlepším synům partyzánům.

Velitel partyzánského oddílu nadporučík V.P.Majski

Hovoří badatel František Hála z Rožmitálska:  Po roce 1945 založil učitel Dušek Rudou stráž Partyzáni. Sepsal všechny možné kamarády, dokonce jim začal vystavovat legitimace. Vytvářeli si takové báje, kde že všude bojovali, že zabili tolik a tolik Němců… To ale vůbec nebyla pravda.
Dušek se celou dobu schovával u Strakonic u jednoho kováře na seně a "hrdinou" byl až od 7. května, ale to už tam byli Američani. Utekl do Rožmitálu a začal dělat pořádek - byl ustanoven vedoucím stíhání těch, kteří kolaborovali s Němci. Jeho moc přesahovala všechno, zatýkal všechny možné i ty, kteří s tím neměli vůbec nic společného.
Podezřelé místní občany, ale i německé příslušníky soustředil na rožmitálském zámku. Jeho moc byla skutečně velká. Je zaprotokolováno, že přišel za majorem NKVD s tím, že německá žena nabádá k neposlušnosti a nějaký důstojník chce, aby s ním zacházeli slušně. Zeptal se, co s nimi má dělat, a major NKVD mu řekl, že je mu to jedno, ať si je popraví. Dušek je skutečně nechal naložit do auta, odvezl je k Bezděkovu do lesa a tam je zastřelil.



/Pokračování bude brzy následovat.../   
*  *  *  *  *  *

Pavel  - v komentářích pod článkem Partyzáni: "Nemohu, než se nesměle ozvat. Píšete o sabotážích a podobně. Bylo by možno napsat něco konkrétního? Jsem z tohoto kraje, ale v životě jsem neslyšel, že by místní "partyzáni" provedli nějakou sabotáž. Pokud vím, skrývali se v lesích, nechali se živit, ale že by bojovali (kromě toho, když se na ně provedl zátah), jsem ještě neslyšel. A to se týká i slavného kpt. Olesinského, který "osvobodil" Příbram až poté, kdy odtud Vlasovci vyhnali Němce."

*  *  *  *  *  *

Když jsem si přečetl tento text zde na blogu v komentářích, tak jsem na straně jedné byl na mrtvici, na straně druhé jsem si ověřil, že můj poznatek, při  toulkách krajem, že lidé ani o nedávné historii nevědí vůbec nic, byl naprosto správný. Oni vůbec nevědí kde bydlí, žijou, co se v jejich nejližším okolí odehrálo, jaké tam mají památky apod. To byl také důvod, proč jsem se do článku o partyzánském hnutí pustil. Brzy jsem však zjistil, že to nikoho nezajímá, že zejména pro mladé lidi je to tak dávno, jako pro nás napoleonské války. Je však smutné, ba hrůzostrašné, s jakým historickým podvědomím vycházejí mladí lidé ze škol. Je až s podivem, že o oblasti, kde se narodili, nevědí vůbec nic. Na toto téma je zde na blogu mnoho připomínek, dokonce humorných. Zde je pane Pavle pro vás odpověď....

Příklad I: O získávání výbušnin v období okupace by se dalo napsat mnohé. Nyní jeden pozdější příklad. Obrana národa  Podbrdského kraje, měla své lidi v každé vísce a i mezi havíři z dolu Krušná Hora u Nového Jachymova. Šetřili při práci ve štolách a z takto ušetřeného, ale i odcizeného  materiálu vyráběli chlapi po nocích nálože. Již na začátku roku 1940 byly použity k sabotážním akcím na trati  Beroun- Rakovník a ke zničení lanovky Králův Dvůr - Nový Jáchymov. Gestapo po následných akcích zanedlouho celou skupinu pozatýkalo. O tom, jak se mu to tak rychle podařilo, je spousta nejasností. Mnozí byli odsouzeni k smrti a v květnu 1943 v Plötzensee  popraveni. 

Příklad II:  Již v letních měsících roku 1939 vydala okupační správa příkaz  zničit opevnění, bunkry, pevnůstky, tzv. Pražskou čáru. České firmy měly zlikvidovat vše, co německé vojsko ještě nezničilo ihned po svém příchodu. Destruktoři měli k dispozici velké množství výbušnin, které pomalu a určitě ne v malém množství přecházely do rukou odboje.    

Když se navíc podíváte do článku Partyzánské hnutí, tak v anketě je několik odpovědí, jako vždyť to byli komunisti a rusáci. Ano je pravda, že komunistické odbojové hnutí bylo i zde hodně silné. Ale ještě více skupin bylo, dnes bychom řekli, pravicových. Zejména zde působila Obrana národa a řada dalších. Bohužel málo se toho ví i o výsadcích ze Zapadu. Škoda, že to dnes již nikoho nezajímá, což je jen tak mimochodem průser, cesta do pekel. Bez znalosti vlastních dějin nebudeme nic, nikdo!!! -vb-

 

18 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Patrik Jamajský | E-mail | 4. února 2011 v 23:22 | Reagovat

Už v Mňačkově knize o partyzánech Smrt si říká Engelchen jsme byli svědky zcela přehnaného patosu. Vyhněte se mu také. Mnoho partyzánů byli hrdinové-záškodníci, ale řada z nich i lupiči a psanci. To je historická skutečnost a to že mnohdy útočili zcela proti koncepci armády a nadělali mnoho škody, o tom si snad také nebudeme dělat iluze - viz např. příklad svévolné a bezkoncepční zavraždění esesáckého důstojníka u Valašských Klobuk, na které následovalo vypálení kopaničářských vesnic...

2 Václav Burle | 9. února 2011 v 0:45 | Reagovat

Mám s texty pokračovat. Chcete číst další zajímavé informace? Nebo to mám zabalit?

3 pavel | E-mail | 12. února 2011 v 12:43 | Reagovat

Nemohu, než se nesměle ozvat. Píšete o sabotážích a podobně. Bylo by možno napsat něco konkrétního? Jsem z tohoto kraje, ale v životě jsem neslyšel, že by místní "partyzáni" provedli nějakou sabotáž. Pokud vím, skrývali se v lesích, nechali se živit, ale že by bojovali (kromě toho, když se na ně provedl zátah), jsem ještě neslyšel. A to se týká i slavného kpt. Olesinského, který "osvobodil" Příbram až poté, kdy odtud Vlasovci vyhnali Němce.

4 Dr. Rudolf Hegenbart | 15. února 2011 v 12:06 | Reagovat

Zastávám názor, že bez ohledu politické příslušnosti či náboženského vyznání bychom měli optimálně objektivně, se všemi možnými rozpornostmi, posuzovat úlohu, smysl a cíl partyzánského odboje jako celku. Vlivem různých aktivit odpůrců východního i západního odboje a charakteru osobností zveřejňovat i záporné projevy a jejich důsledky v některých místech aniž bychom mínili partyzánské hnutí degradovat, snižovat jeho význam či dokonce přetvářet fakta. /Britské listy, kde dlouhý článek./

5 -vb- | 16. února 2011 v 0:20 | Reagovat

Krušná Hora je  líbezným pohořím již zdálky zvoucím k probádání. Z Brd jsou jasně vidět ty nejvýznamější vrchy - Krušná Hora, Velíz, Vlastec, Radeč, Brno. Dále pak Točník a Zbiroh. Naopak z Křívoklátska je pěkné juknutí na brdské hřebeny. Nejlépe přávě z věže zámku Zbiroh, z Vranní skály, Točníku. Možností je nepřeberně. Až prozkoumáte, juknete, tak sem někam do komentářů napište.

6 přetaženo | 16. února 2011 v 11:37 | Reagovat

2 pavel  Dobrý den. Jen několik poznámek:
1) V článku hovoříte o partyzánech v Brdech a na Podbrdsku. Ne to jsem také reagoval. Křivoklátsko už ovšem nejsou Brdy ani Podbrdsko (i když leží relativně nedaleko). Nezpochybňuji, že tam třeba i partyzáni nějaké akce podnikli (ale uznávám, že o situaci tam jsem se nikdy nezajímal). S trochou nadsázky: je to, jakobychom srovnávali třeba Českomor. vrchovinu a Slovensko.
2) Myslím, že by bylo dobře odlišovat odboj a partyzánské hnutí. Většinou tyhle dvě rozdílné složky spolupracovaly (někde více, jinde méně), ale nelze je zaměňovat.
3) Pokud pak jde o Brdy a Podbrdsko, skutečně nevím o akcích partyzánů v této oblasti, kromě některých nesmělých aktivit na Hřebenech. Článek se však zaměřil speciálně na Rožmitálsko a snad trochu na Střední Brdy. Tam vím jen o tom, že tam byl na partyzány pořádán hon, který jen několik z nich přežilo. Nevím ovšem nic o jejich vlastní aktivitě (ale třeba se ke mně tyhle informace jenom nedostaly - rád se nechám poučit). Kniha Č.Amorta byla jednoznačně historiky zavržena jako ideologický blábol, který nemá nic společného s fakty. Ta není historickým pramenem.
4) Krušná hora (609m) není (při vší úctě) pohořím, je to vrch nad Zdicemi v Křivoklátské vrchovině. Jistě velmi půvabný, stejně jako jeho okolí, o kterém se také zmiňujete. Ale - nejsou to už Brdy, ani Podbrdsko - s tématem článku to tak nemá nic společného.

3 Václav Burle Na všechny vaše otázky Vám samozřejmě odpovím, ale pouze v případě, že nejste JUDr. PČ! Jste Č z Příbrami?

4 Václav Burle 1/ Krušná Hora pohoří jsem myslel a všichni to určitě pochopili, ne jako zeměpisný název, pojem, ale pouze, že se jedná o protáhlé území cca od východu k západu. Tím jsem upozornil, že to není kopec, ale protáhlá vyvýšenina! Když to přeženu, tak brdské Hřebeny jsou hřebeny. Krušná Hora je pohoří protáhlé, ale ne Pohoří! To jsem se ale zakecal.... Právě "procházka" tímto pohořím a nejlépe v určitém čase je něco fantastického!

2/Krušná Hora není Podbrdsko. To samozřejmě máte naprostou pravdu, ale.... V době okupace lidé ještě chodili, ale výjimečně i jezdili,  za prací pěkně daleko. Ze všech stran se například jezdilo do Berouna a do okolních továren, lomů apod. Takže Podbrdsko, Berounsko a ještě dál všemi směry bylo propojeno. To byla doba, "kdy se všichni ještě dobře znali."

7 pavel | E-mail | 18. února 2011 v 15:11 | Reagovat

Mám tomu rozumět tak, že když např. můj otec byl za války totálně nasazený v Berlíně a tam záměrně ve fabrice sekal zmetky (sabotáž), tak proto, že pocházel z Příbrami, patří k "Brdským partyzánům"?
Tedy, on sám si nikdy nic takového nemyslel - i když, to víte, propojení tady bylo - Brdy - Berlín (ostatně obojí je to na B).

8 Václav Burle | 18. února 2011 v 16:48 | Reagovat

Zařekl jsem se, že s vámi diskutovat nebudu protože jste .... Kdyby jste opravdu byl inteligentní, tak by jste pochopil, že váš otec byl sabotér a rovněž přispěl k boji proti fašizmu. Ale nemohu pochopit, jak ho můžete řadit mezi partyzány. To je stejné jako kdyby jste prohlásil, že hrušky a jabka jedno jsou a jedna a dvě je pět.

9 Přetaženo ze smazané II | 19. února 2011 v 16:59 | Reagovat

5 pavel [3]:: Ano pane Burle, jsem Č. z Příbrami. Mé dotazy a poznámky jsou myslím zcela věcné a prosty jakékoli ironie, napadání atd. Skutečně mne otázka partyzánů v Brdech a na Podbrdsku zajímá a jsem dalek nějakých a priorních kritik. Jen konstatuji, že o jejich aktivitách jsem se doposud nic nedoslechl, jakkoli v tomto kraji žije náš rod od 14.století.
No, Krušnou horu jste tu probral docela důkladně - pohoří to skutečně není. Je to sice vyvýšenina, dokonce protáhlá, jak píšete, ale zejména je to prostě hora, kopec. Ale tohle nechme být. V každém případě je to kopec na Křivoklátsku a ne v Brdech, ať to b udeme převracet, jak chceme....(Jen tak mimochodem, nyní lidé jezdí za prací ještě mnohem dál - a nic jiného jim nezbývá). K ostatnímu se nevyjadřuji...
Když to smažete proto, že to píši zrovna já, OK. Máte na to svaté právo. Je to ostatně Váš blog, ne můj nebo kohokoli jiného....

6 Václav Burle To není můj blog....

7 pavel Škoda, že nikdo tady není schopen přinést nějaký skutečný argument, jak čilí byli ti partyzáni na Brdech - a hlavně na Rožmitálsku (pro méně chápavé - tedy v okolí městečka Rožmitál pod Třemšínem) - ne tedy někde u Berounky nebo třeba u České Třebové. Já jen, že když se řekne A (partyzáni na Rožmitálsku), mělo by se říci i B (co tam dělali). Jediné co vím, že jich tam pár bylo a schovávali se v lese. Materiály jsou snad už odtajněné, tak se třeba dozvíme, jaké úkoly plnili a jak se jich zhostili. Nebo ne?

8 Václav Burle Pane Čámský, vy jste přesně ten člověk, kterého učitelé z Příbrami nic nenaučili. Běžte jim osobně poděkovat. Navíc nechápu, jak vy, jako vysokoškolák a právník, nevíte vůbec nic o novodobé  historii vašeho bydliště, kraje, českého národa. Je to hnus!!! Zajděte si v Rožmitále do muzea, nebo navštivte vaše učitele. Oni vám to jistě rádi a zdarma osvětlí.

Ty odporné řádky, které jste napsal běžte předříkat rodinám těch padlých odbojářů, partyzánů. Zajděte za nimi a vysvětlete jim, že jejich rodinní příslušníci, odbojáři a partyzány nebyli. Rovněž jim sdělte váš názor, že všichni zahynuli zbytečně. A nyní pro začátek jména některých  z nich, aby jste věděl, na akteré dveře máte zaklepat:

Hrdinové českého národa, bojovníci proti okupantům, fašistickému zlu, kteří podle vás neexistovali: Smrkovský, Sedlák, Königsmark otec, Königsmark syn, Hovorka, Gabriel, Jelínek, Homola, Lízl.  Jenom 22. února 1940 bylo zatčeno a následně popraveno 224 lidí, bojovníků za svobodu. Za několik dnů si i vy na ně můžete vzpomenout. Jestli je vám to málo, tak vám mohu uvést další stovky jmen našich  hrdinů.

9 pavel To víte, do školy jsem chodil za hlubokého "totáče" a není zas tak mojí vinou, že kvalita tehdejšího školství asi nebyla valná (přesto, že jsem měl kolikrát pocit, že ta současná není o nic lepší...). Ale co nadělám.... Kdybyste si však skutečně a nepředpojatě přečetl, co jsem napsal, pak byste nejspíš zjistil, že nezpochybňuji odboj, ale že nevím nic o aktivitě PARTYZÁNŮ na rožmitálsku. Odboj je (resp. byl) něco jiného než partyzáni (jakkoli tyhle dvě složky mnohde spolupracovaly).  Ta jména statečných lidí, která jste vyjmenoval, jsou ovšem jména ODBOJÁŘŮ, nikoli partyzánů. Pravda, mnozí z nich to odnesli právě proto, že ty partyzány, poschovávané po lesích podporovali, hlavně jídlem a ošacením.
Já bych jen rád věděl, jakou konkrétní bojovou (záškodnickou, nebo jak se tomu říká...) akci podnikli právě ti partyzáni na rožmitálsku. Kde vyhodili něco do luftu, kde přepadli německý konvoj, posádku atd. Tady v Příbrami nás například učili, že město prý osvobodili partyzáni kpt.Olesinského (dodnes je po něm pojmenovaná ulice). Nejen od svých rodičů, kterým bylo tehdy kolem 20 let, jsem se však dozvěděl, že partyzáni vpochodovali slavně do města teprve poté, kdy z něho německou posádku vypudili Vlasovci. Třeba to tak není, nevím, nebyl jsem u toho, tak starý zase nejsem... Ale nedivte se, že i proto bych se o zdejších partyzánech (opakuji ne o odbojářích) něco rád dozvěděl.

10 Václav Burle Opakuji, běžte do muzea tam je  člověk, který to má v referátu. Jak vidíte o tuto problematiku nemá nikdo nejen zde na blogu zájem, bohužel, tak tady nebudu zbytečně psát román.... Pro koho asi, že?

A k těm partyzánům co "osvobodili" Příbram. Přes tuto oblast tahly tisíce Němců do zajetí. Myslíte si snad opravdu, že je mohlo zastavit několik partyzánských skupin a civilistů??? Běžte se posadit k památníků do Slivic a přemýšlejte. Třeba vám to dojde....

11 mirek Na lokálce do Lochovic je (kus před Litní) postaven kříž na památku strojvůdci který zde zahynul při akci partyzánů-vykolejení vlaku.Nepovažuji se za povolaného hodnotit tuto akci.
Poznamenávám že za totality se v Sovětské knize na Václaváku prodávala Encyklopedie Velké Vlastenecké války.Byla v ruštině.Kdyby někdo šířil dokumenty obsažené v této knize veřejně přístupné(třeba kopie rozkazů západním armádám,vyloučení průzkumu bojem atd.) asi by skončil v kriminále.
Já uvádím tuto poznámku proto že považuji samostatné a kritické myšlení u každého vysokoškoláka za samozřejmou vlastnost.

12 mirek Myslím že je dost dostupných literárních pramenů k danému okruhu a jejich neznalost nebo dokonce neochotu k prostudování považuji za charakterovou vadu-když chci něco prostudovat,musím projít dostupné prameny.Pokud tak neučiním tak pouze blábolím-to lze snadno doložit u některých "diskutérů" na tomto blogu.

13 pavel Nu ano, na Hřebenech skutečně působili partyzáni, kteří i několik akcí proti okupantům podnikli. To je vcelku známá věc a ani by mne nenapadlo ji zpochybňovat - na rozdíl od partyzánských akcí na rožmitálsku.
Také souhlasím, že si nějak nedovedu představit, jak by hrstka  mizerně vyzbrojených partyzánů mohla účinně zasáhnout proti mnohonásobné přesile. Proto dost věřím tomu, že Olesinský Příbram neosvobodil a že okupační vojsko odtud vypudili ti Vlasovci. Ostatně u nás byli i ubytováni, než dorazila Rudá armáda, která si je "vyzvedla" a v blízké cihelně postřílela. Slivice je známý případ, kdy silné německé jednotky se stahovaly z oblasti Benešova a Neveklova na západ (mimo samotnou Příbram) a právě Olesinského partyzáni, společně s řadou českých vlastenců se je v oblasti Slivice u Milína snažili zastavit. Většina jich tam padla, ale zdrželi je skutečně až do příchodu Rusů - to byly ty "poslední výstřely" II.sv.v. 11.5.1945. Určitě se příležitostně v muzeu budu informovat. Přesto však mám dojem, že bojová aktivita partyzánů na rožmitálsku je diskutabilní. Asi i proto se o ní už v současnosti tolik nemluví. Možná jsou někteří pamětníci trochu rozpačití ještě z té Amortovy knihy, která se ukázala jako ideologický blábol a podvod. Ostatně, mnohé dost jasně naznačuje debata, na kterou jste zde dal link (za to děkuji).

10 -vb- | 19. února 2011 v 17:07 | Reagovat

Tak o tom kříži na trati do Lochovic jsem nevěděl. Dík. Nevíš víc podrobností, prosím.....

11 Jenda | E-mail | Web | 8. května 2011 v 13:43 | Reagovat

O tom kříži u Bělče se píše v publikaci od Radima Šnábla, která vyšla v roce 2002 u příležitosti stého výročí Lochovické lokálky. Partyzáni tam vyhodili do povětří vlak s mlékem, přičemž zahynul strojvůdce i topič a třetí říše přišla o mléko. Mé pratetě u Hostomic vyloupili chatu a to je tak asi všechno, co vím bojové činnosti partyzánů v této lokalitě. Nechci předem něco odsuzovat, ale ten kraj znám poměrně dobře a mám pocit, že počet obětí na místním obyvatelstvu, které partyzány podporovalo, zdaleka nevyváží vojenská hodnota jejich činnosti.

12 pražák | 12. ledna 2012 v 12:49 | Reagovat

Pravda o brdských partyzánech:Žádní skuteční partyzáni v Brdech nikdy nebyli. Sice minulý režim nechal zbudovat několik fiktivních pomníčků, aby pěstoval mýtus protifašistického odboje v Brdech, ale tyto symboly nemají s realitou nic společného. Vždyť i ten slavný pomník pod Kuchyňkou je čistě symbolický, na tom místě se nikdy nebojovalo. Je pravda, že v březnu 1945 bylo do Brd vysazeno několik ruských výsadkářů, kteří měli za úkol monitorovat pohyb německých vojsk. Přestože Němci již tehdy měli vážné problémy, tak sovětské rozvědčíky honili jako králíky. Tito rozvědčíci ale měli smůlu, protože zcela náhodně bylo jejich ležení vybombardováno, když americké bombardéry při návratu z náletu odhodily nad Brdy přebytečné bomby.

13 Václav Burle | 12. ledna 2012 v 16:05 | Reagovat

Zajděte ke hrobům rodiny Konigsmarkových, kde syn a otec se raději zastřelili, než by padli do rukou gestapa. A co pan ing. Lízl, který rovněž raději skočil pod vlak, než by gestapu něco vyzradil. A ono to gestapo z lidí umělo dostat cokoliv....

To podle Vás nebyli skuteční partyzáni, odbojáři?

Existuje kniha od pana Hány, kde je seznam lidí, kteří prošli gestapem a již se nikdy do svých domovů nevrátili.

Smutné je, že v novém muzeu v Rožmitále pod Třemšínem se o této zlé době téměř vůbec nehovoří. A vo tom to je, že zejména mladí lidé pak papouškují podobné názory!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.