Velikonoce jsou o toulání přírodou...

31. března 2018 v 22:56 | Letos jaro ne a ne přijít. V této době jsme měli v minulých letech již torny na zádech a po několik dnů jsme obdivovali Matičku přírodu. Tak jsme vyrazili alespoň na jeden den... |  - - rakouský
Udělali jsme zajímavý okruh. Nejdříve na lokalitu ohnivců rakouských, které navštěvujeme již dlouhé roky. Následovali křivatce české pravé a na závěr jak jinak v této době než kandíci psí zuby. Nezapomněli jsme ani na koniklece otevřené. Bohužel nebyl ani jediný. Nevíme jestli ještě nevykvetli nebo naopak už to mají za sebou. A co bude příště? Jak jinak než jedna akce za druhou a do toho ještě expedice do zahraničí - Alpy a před tím ještě Banát. Bude toho ale o hodně víc. Alpy jsou již obsazeny, ale na Banát je ještě několik míst k dispozici. Tak se nestyďte a přihlašte se.

Na snímku je ohnivec rakouský, kterého jsme poprvé našli koncem ledna. Od té doby se co do tvaru moc nezměnil, ale výrazně se zvětšil. Na této lokalitě jich letos moc nebylo. Ale od přátel víme, že jinde jich naopak bylo mnoho. Náš poměrně velký plac je bohužel hodně zarostlý a to kromě keřů, bezinek, tak i uschlou vysokou travou a bodláky všeho druhu. Asi by to chtělo posekat a vyčistit.

Na rakouské sem chodí nemálo milovníků mykologie a fotografování zejména. Již z povzdálí je vidět, jak si jednotlivé plodnice, ale i celé trsy, dotyční čistí, opečovávají. Nebylo by ale dobré ta zpustošená místa uvést do původního stavu? Nejhorší je odhrnutá zemina a listí, vegetace. Tím ohnivci přicházejí o vlhkost. Obnaženou zeminu dokáže vítr, slunce, rychle vysušit. A to není dobře.

Křivatce české pravé nás přivítali plné slunce. Mraky se rozestoupily a zanedlouho květy se začaly rozvíjet do krásy. Bylo to až neskutečné. Zajímavé bylo, že ty první letošní rostliny již zmizely na pravdě boží, ale objevily se desítky dalších, nových. Letos jich tam nad řekou Mží bylo až neskutečně.

Křivatců je povícero druhů. Jedny jsme objevili nedaleko pod keltským hradištěm podél potoka, kde již vyrážel česnek medvědí. Ale které to jsou to jsme nevěděli. Poradíte?

Kandík psí zub, brzy napíšeme samostatný článek, již na Medníku nad Sázavou alias Zlatou řekou, vyrazil ve velkém. Ještě je ale na návštěvu brzy. Všechno vypukne přesně za týden. Květům moc chybí k dokonalosti, k otevření květů, paprsky slunce. A tak jako mnohdy i letos se stal opět zázrak. Jak se říká štěstí přeje připraveným. Objevili jsme další lokalitu psího zubu. Tak se chválíme. A všude na přístupových cestách davy lidí, milovníků kandíků. Až si sejpy na Medníku projdete, tak nezapomeňte v Pikovicích navštívit restaurant U Dolejších. Už jsou tam na vás připraveni. Dobrou chuť.


Také vám političtí činitele státu udělali radost? Od 10. června mnozí z nás budou cestovat vlaky, ale i autobusy, za pakatel. Není to vůbec špatný nápad. Jak dráha, tak i autobusové společnosti už nevědí co by za dopravu měly chtít. A stejně jsou prodělkové. Bez dotací by cestování po republice nefungovalo. Teď to budeme mit levnější a tím více budeme na cestách. Tak neseďte za pecí a přídejte se...
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Davidová Eliška | 1. dubna 2018 v 0:18 | Reagovat

Ta lokomotiva nemá chybu. Která to je? Jak se ten svět změnil. Otec na parní lokomotivě jezdil. Byla to jak on neustále říkal rasovina. Dnes si strojvůdce sedne do parádního křesla, zmačkne knoflík a jede. Žádná starost s uhlím, párou, vodou, parťákem. Kam jela a kolik v ní bylo lidí, vagonů.

2 propaganda | 1. dubna 2018 v 12:09 | Reagovat

Není ta rudá hvězda na Šlechtičně  propagací komunismu? Já vím bez ní by to nebyla historická památka. Na té černobíle fotografii se to bohudík zratí.

3 jf | 2. dubna 2018 v 14:09 | Reagovat

[2]: Tady je zase někdo blbej, až to práská dveřma! Historická věrnost provozního muzejního exponátu ti nic neříká?!?

4 jf | 2. dubna 2018 v 14:19 | Reagovat

[1]: řada 475, nazývaná Šlechtična. Vyráběna v Plzeňské Škodovce v letech 1947, 48 a 51. Vyrobeno celkem 172 lokomotiv, 147 provozovaly ČSD a 25 jich bylo vyvezeno dk KLDR. V běžném provozu skončily v r. 1980, dnes je provozuschopných 5 kusů. Lokomotiva měla výkon 1430 kW, max. rychlost 100 km/h a byla určena pro osobní vlaky a lehké rychlíky; svého času vahrála jakousi evropslou soutěž o nejlepší design.
Po ukončení výroby pak následovala řada 477, tendrovka, nazývaná Papoušek.

5 jf | 4. dubna 2018 v 8:42 | Reagovat

[1]: Naší nejsilnější a zároveň nejrychlejší parní lokomotivou byla řada 498.1, vyráběla se v letech 1954 - 55, stroj 498.106 dosáhl na okruhu ve Velimi rychlosti 162 km/h, což je rychlostní rekord našich parních lokomotiv. Škodovka vyrobila celkem 15 kusů, max. výkon byl 1840 kW. (pro srovnání: Bobina E 499, vyrobená jako prototyp v r. 1953 měla 2032 kW a současné čtyřnápravové elektrické lokomotivy mají trvale 6 000 kW)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama